TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Centrum Zrównoważonego Rozwoju
i Ochrony Klimatu

Europejski grant na badania nad „zieloną” stalą na szyny kolejowe

Data: 05.11.2025

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej pokierują badaniami nad nowymi gatunkami stali przeznaczonymi do zastosowania w infrastrukturze kolejowej. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2, wydłuży trwałość torów i wprowadzi innowacyjne technologie w transporcie kolejowym.

Badania będą prowadzone w ramach projektu „GreenSteel4Rail”, w którym Politechnika Wrocławska pełni rolę lidera. Na ich realizację nasza uczelnia otrzymała blisko 11,3 mln euro z Funduszu Badawczego Węgla i Stali. W badania zaangażowane będą także firmy i jednostki naukowe z Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Belgii i Polski.

Kierowniczką projektu jest dr inż. Aleksandra Królicka z Wydziału Mechanicznego, a w jego ramach naukowcy chcą opracować nowe gatunki stali przeznaczonych do zastosowania na szyny kolejowe o wyższej trwałości w porównaniu do obecnie stosowanych materiałów.

Stworzenie demonstratora wymaga m.in. optymalizacji procesów wytwarzania stali w elektrycznym piecu łukowym (EAF – Electric Arc Furnace), dostosowania składu chemicznego oraz kontroli mikrostruktury nowych gatunków stali, opracowania procesu wytwarzania stali wraz z obróbką plastyczną, technologią łączenia i strategią instalacji w torach, a także przygotowania powierzchni szyn do eksploatacji.

Gotowy demonstrator będzie się składał z kilkunastu przemysłowych wytopów stali (a finalnie 2 x 90 m toru kolejowego), a następnie szyny zostaną zainstalowane na torze łączącym jednostki przemysłowe firmy ArcelorMittal w Hiszpanii.

– Odpowiadamy na aktualne wyzwania Unii Europejskiej związane ze Strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, Europejskim Zielonym Ładem oraz inicjatywą Fit-for-55 – mówi dr inż. Aleksandra Królicka z Katedry Obróbki Plastycznej, Spawalnictwa i Metrologii. – Nasz projekt pozwoli na znaczną redukcję śladu węglowego w sektorze hutniczym dzięki elektrycznym procesom metalurgicznym, wsparciu niskoemisyjnego transportu kolejowego oraz wydłużeniu cyklu życia szyn dzięki nowym gatunkom stali i metodom ich regeneracji.

Więcej>>

Politechnika Wrocławska © 2025