TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 28.07.2025
Zespół dr. inż. Adriana Chajca z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego otrzymał grant w programie Prime Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Doceniono ich pomysł na komercjalizację technologii obniżającej ślad węglowy betonu poprzez wykorzystanie odpadów pokopalnianych i mineralizację CO2. Takie rozwiązanie może mieć znaczący wpływ na całą branżę budowlaną.
Program Prime jest skierowany do osób pracujących w polskich organizacjach badawczych, które tworząc zespoły projektowe, chcą zweryfikować potencjał rynkowy wyników swoich badań naukowych, a także opracować i wdrożyć najbardziej odpowiednią ścieżkę ich komercjalizacji, w tym poprzez założenie spin-offu.
Pozwala przy tym na rozwój kompetencji (m.in. poprzez szkolenia) oraz zdobycie praktycznych umiejętności (m.in. rozmowy z potencjalnymi odbiorcami). Dla autorów najlepszych pomysłów przewidziane jest zindywidualizowane wsparcie na wdrożenie wybranej ścieżki komercjalizacji.
Do pierwszej edycji konkursu zgłoszono 67 pomysłów. Dofinansowanie w łącznej wysokości ponad 5,3 mln zł otrzymało ostatecznie 18 zespołów, a każdy z nich musiał się składać z lidera naukowego, lidera biznesowego oraz opiekuna transferu technologii.
Wśród nagrodzonych pomysłów znalazł się projekt „Waloryzacja odpadów pokopalnianych z wykorzystaniem mineralizacji CO2 dla zrównoważonego budownictwa (RE-mission)”, którego liderem naukowym jest dr inż. Adrian Chajec z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego. Na jego realizację nasz badacz otrzymał niemal 315 tys. zł.
Realizacja projektów została podzielona na trzy etapy. W trakcie pierwszego planowane jest podniesienie kompetencji członków zespołu i wstępna weryfikacja rynkowa zgłoszonego projektu. Drugi etap zostanie poświęcony pogłębionej weryfikacji rynkowej rozwiązania, opracowaniu rozwoju produktu i strategii komercjalizacji oraz poszukiwaniu odbiorcy. Ostatnia faza jest już skierowana do spółek typu spin-off, które zawiążą się w drugim etapie.