TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Centrum Zrównoważonego Rozwoju
i Ochrony Klimatu

Jest moc! LEM Photon ze świetnym debiutem w Hiszpanii

Data: 26.07.2021

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

LEM Photon to pierwszy elektryczny motocykl szosowy zbudowany przez polskich studentów. Jego maksymalna prędkość wynosi 195 km/h. Został wyposażony w silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy maksymalnej 42 kW.

Młodzi konstruktorzy z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych od podstaw zaprojektowali baterię, układ telemetryczny składający się m.in. z czujnika ugięcia amortyzatorów, żyroskopu i modułu GPS, a także poszycie motocykla. Autorską konstrukcją jest również tylne zawieszenie pojazdu – oparte na systemie dźwigni. Niektóre jego elementy studenci wykonali z aluminium lotniczego, by zmniejszyć masę motocykla.

Cztery dni zmagań

Zawody Moto Student trwały cztery dni, a rywalizacja toczyła się na torze Ciudad del Motor de Aragón w hiszpańskim Alcañiz. W konkursie wzięło udział 70 studenckich zespołów z czterech kontynentów (z czego 46 przyjechało z elektrycznymi motocyklami). Poza wspólnym wyścigiem punktowane były m.in. prezentacje techniczne i biznesowe, testy dynamiczne i tzw. rain test (czyli polewanie motocykla wodą w celu sprawdzenia jego szczelności i bezpieczeństwa pod kątem ewentualnych przebić prądu).

W trakcie zawodów Photona prowadził Krzysztof Borys – 20-letni wrocławian i reprezentant Polski, który może się już pochwalić sporymi sukcesami sportowymi. To m.in. wicemistrz Polski SSP300 i dwukrotny zdobywca Pucharu Polski: w klasach Stock Moto 3 i Open Moto 3.

Zanim motocykl został jednak dopuszczony do rywalizacji, musiał przejść przegląd techniczny, tzw. scrutineering. Ciężka praca w warsztacie opłaciła się i nasz zespół otrzymał pozytywny wynik jako pierwsza drużyna w całych zawodach. Podobnie było dzień później, gdy nadszedł czas na testy praktyczne. Kierowcy z organizacji Moto Student sprawdzali wszystkie zgłoszone maszyny, oceniając m.in. przyspieszenie, hamowanie i działanie motocykla podczas jazdy. 

Więcej>>

Politechnika Wrocławska © 2024