TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Centrum Zrównoważonego Rozwoju
i Ochrony Klimatu

KOKOSy dla LEM Wrocław i PWr in Space

Data: 10.06.2022

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Konkurs Konstrukcji Studenckich (KOKOS) organizuje od 2014 roku Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Organizacja wyłania najlepszych konstruktorów spośród polskich studentów do 26. roku życia, którzy podczas gali mają szansę przekonać się, że swoimi pomysłami mogą podbijać świat. Powinni więc opatentować swoje projekty i pomyśleć o ich sprzedaży.

W tegorocznej edycji konkursu o zwycięstwo rywalizowano w sześciu kategoriach oraz trzech kategoriach specjalnych, w których rywalizowały wszystkie zgłoszone projekty.

Zdjęcie ilustracyjneW cieszącej się największym zainteresowaniem kategorii „Vehicle” nominację otrzymały dwa projekty z PWr: rakieta R4 Lynx stworzona przez PWr in Space, oraz pojazd LEM SSV Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych. Ostatecznie zwyciężyła kosmiczna konstrukcja, a jej twórcy, oprócz nagrody, otrzymali także 4 tysiące złotych.

Lynx 4 to hybrydowa rakieta sondująca zaprojektowana i zbudowana na zawody European Rocketry Challenge, podczas których zdobyła trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej i drugie w swojej klasyfikacji dla rakiet hybrydowych.

Konstrukcja ma silnik hybrydowy i jest zbudowana z materiałów kompozytowych – włókna węglowego i włókna szklanego. Dzięki temu przy wysokości około czterech metrów waży zaledwie 35 kg.

Składa się z siedmiu modułów: silnika, struktury głównej, odzysku, elektroniki, systemu sterowania nachyleniem, ładunku (tzw. payload) oraz modułów naziemnych potrzebnych do zdalnego sterowania tankowaniem i startem rakiety. Rakieta jest także wyposażona m.in. w typowy system odzysku z dwoma spadochronami – dzięki czemu studenci mogą bezpiecznie sprowadzić konstrukcję na ziemię – oraz system komunikacji bezprzewodowej między modułami rakiety.

Konstruktorzy pojazdu LEM SSV nie pozostali jednak z pustymi rękami. Ich rozwiązanie zostało docenione w kategorii specjalnej „Hit komercyjny”. Tutaj gratyfikacja finansowa wyniosła 2 tysiące złotych.

Zdjęcie ilustracyjne

LEM SSV to pierwszy w Polsce elektryczny pojazd terenowy side by side typu buggy, opierający swoją konstrukcję na ramie podarowanej od firmy Polaris. Wyposażony w napęd 4x4 z możliwością przełączenia na napęd 2x4. Potrafi sprostać wyzwaniom zarówno w terenie, jak i na szosie. Buggy są pojazdami bardzo charakterystycznymi, ze względu na swoją budowę: mają duże koła i szerokie opony, otwarte nadwozie i odsłonięty silnik. Zaprojektowano je do rekreacyjnej jazdy po pustyniach i plażach, a obecnie startują w międzynarodowych wyścigach po pustynnych terenach.

Relację z gali można obejrzeć na Facebooku Niezależnego Stowarzyszenia Studentów.

Więcej >>

Politechnika Wrocławska © 2024