TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 28.07.2025
Wydział Mechaniczny PWr uruchomił tunel aerodynamiczny, który pozwala na prowadzenie analiz obiektów przy opływie powietrza o prędkości 180 km/h. Będzie służył naukowcom nie tylko jako stanowisko badawcze i dydaktyczne, ale także do prowadzenia testów przemysłowych. Skorzystają z niego również koła naukowe pracujące nad swoimi konstrukcjami.
Tunel powstawał w ostatnich tygodniach w hali budynku C-7 w kampusie głównym. Ma 14 m długości i 6 m wysokości. Najważniejsze są jednak parametry jego komory pomiarowej, która umożliwia prowadzenie badań obiektów o wymiarach metr na metr na półtora metra – przy maksymalnej prędkości powietrza dochodzącej do 180 km/h.
– W Polsce jest tylko kilka tuneli takiej klasy, a w naszym regionie jest jedynym – opowiada dr hab. inż. Michał Stosiak, prof. uczelni, zastępca kierownika Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych na Wydziale Mechanicznym PWr. – Jesteśmy w stanie wykonywać na nim analizy także dla większych elementów i konstrukcji po ich przeskalowaniu. Możemy mierzyć parametry lotu oraz interakcję ze środowiskiem, w którym przebywa (tzw. fluid structure interaction). To badania, które pozwalają np. na opracowanie odpowiednich kształtów dla danej konstrukcji, np. w celu ograniczenia poboru prądu w silnikach danego obiektu czy urządzenia, w zależności od oporów zewnętrznych.
Prof. Stosiak dodaje, że po oczujnikowaniu takiego obiektu czy konstrukcji możliwe będzie też badanie charakterystyk dynamicznych konstrukcji takich obiektów latających.
– Planujemy też podczas badań w tunelu wykorzystanie kamery akustycznej. Pozwoli nam to na prowadzenie wielokryterialnej optymalizacji konstrukcji – opowiada. – Myślimy także o doposażeniu tunelu m.in. w aparaturę do cyfrowej korelacji obrazu (DIC), co umożliwi bezkontaktową rejestrację przemieszczeń i odkształceń powierzchni badanego obiektu.