TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Centrum Zrównoważonego Rozwoju
i Ochrony Klimatu

Nowa jakość dydaktyki. Dzięki programowi „Science Story”

Data: 05.11.2025

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

W 2026 r. na naszej uczelni ruszy kompleksowe wsparcie procesu dydaktycznego. Na projekt „Science Story – Systemowe podniesienie jakości dydaktyki na Politechnice Wrocławskiej” Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr (CDD) otrzymało właśnie ponad 1,6 mln zł z Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego (program „Doskonałość dydaktyczna”). Pozwoli to m.in. przeszkolić prawie 150 wykładowców i doktorantów.

Dr inż. Elżbieta Zienkiewicz, prof. uczelni, dyrektorka Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr, członkini Rady Jakości Kształcenia PWr podkreśla, że koszty niskiej jakości kształcenia na uczelniach oraz niewystarczającego przygotowania kadry dydaktycznej do wyzwań współczesnej edukacji mają wymiar zarówno finansowy, jak i społeczny.

Zdjęcie prof. Elżbiety Zienkiewicz

– To wszystko wpływa na obniżenie efektywności procesu kształcenia, wzrost frustracji studentów i spadek zaangażowania w proces edukacyjny. W dłuższej perspektywie skutkuje to obniżeniem konkurencyjności uczelni i ograniczeniem szans rozwojowych absolwentów – zaznacza.

Przygotowany na naszej uczelni program to odpowiedź na rosnące oczekiwania wobec tego, jak powinno wyglądać kształcenie na uczelniach technicznych. – Dokładnie przeanalizowaliśmy to, co trzeba usprawnić i zabieramy się do tego kompleksowo oraz zgodnie ze strategicznym podejściem do modernizacji dydaktyki na PWr – wyjaśnia prof. Zienkiewicz.

Projekt „Science Story” skupi się na rozwoju strukturalnym i kadrowym, budując tym samym fundament doskonałości dydaktycznej w ujęciu systemowym. Będzie też uzupełnieniem prowadzonego już na PWr programu przeciwdziałania drop-outowi.

– Podczas, gdy działania antydrop-outowe wspierają studentów, program „Science Story” wzmocni fundamenty jakości nauczania u źródła, czyli na poziomie regulacji instytucji i kompetencji kadry – zapowiada prof. Zienkiewicz.

Dwa filary, jeden cel

Kluczowym zadaniem w trzyletnim projekcie (2026-2028) będzie przeprowadzenie szkoleń dla wykładowców i doktorantów Politechniki Wrocławskiej, wsparcie otrzyma prawie 150  osób.

 – Zorganizujemy warsztaty pisania dydaktycznego, prezentacji scenicznej, emisji głosu, a także zajęcia z zakresu zielonej transformacji, cyfrowych narzędzi nauczania i projektowania uniwersalnego – mówi szefowa CDD. – Poprowadzą je osoby z naszej uczelni, ale też uznani popularyzatorzy nauki.

Wszystkie opracowane podczas programu scenariusze nauczania i materiały dydaktyczne od razu będą dostępne do użytku w codziennej pracy z grupami studentów.

Grupa studentów Politechniki Wrocławskiej rozmawia na korytarzu uczelni; część z nich nosi bordowe bluzy z logo uczelni, inni trzymają kawę i tablet.

– Wyższy poziom interakcji, lepsze dopasowanie metod nauczania do potrzeb słuchaczy oraz transparentne procedury zwiększające zaangażowanie i zadowolenie ze studiowania, to realne efekty, które przyniesie nasze program – zapewnia prof. Zienkiewicz. – Studenci na pewno się ucieszą z faktu, że zajęcia będą bardziej dostępne i atrakcyjne, a do tego wzbogacone o cyfrowe narzędzia i podejście proekologiczne.

Dzięki programowi opracowane i wdrożone zostanie również dziesięć dokumentów strategicznych i operacyjnych, dzięki którym CDD zyska spójne ramy działania, a każdy wydział będzie mógł przejrzyście monitorować i stale podnosić efektywność dydaktyki.

– Mówimy tutaj o zasadach tutoringu i superwizji, przez regulaminy szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, aż po wytyczne dotyczące projektowania hybrydowego i e- learningu – wymienia prof. Zienkiewicz.

Start w 2026 r.

Start programu zaplanowano na początek przyszłego roku, ale nabór do niego ruszy wcześniej. Dlatego już teraz warto zaglądać na stronę CDD, by nie przegapić momentu rozpoczęcia rekrutacji. – Zapraszamy już teraz wszystkich, dla których nauczanie jest prawdziwą pasją i chcą rozwijać swoje kompetencje w tym zakresie – dodaje prof. Zienkiewicz.

***

Projekt „Science Story – Systemowe podniesienie jakości dydaktyki na Politechnice Wrocławskiej” rozpocznie się 1 stycznia 2026 r. i potrwa trzy lata. Zaplanowano trzy edycje, a każda z nich łączy intensywne moduły wyjazdowe oraz stacjonarne i będzie prowadzona przez ekspertów z Politechniki Wrocławskiej i zewnętrznych trenerów.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało na ten cel 1 610 579,84 zł.

Politechnika Wrocławska © 2025