TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Centrum Zrównoważonego Rozwoju
i Ochrony Klimatu

Pierwszy taki bolid PWR Racing Team! Jest elektryczny i autonomiczny

Data: 15.06.2022

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Po 11 latach pracy nad bolidami spalinowymi utytułowany zespół PWR Racing Team, który należy do czołówki prestiżowych międzynarodowych zawodów Formuły Student, postawił przed sobą nowe wyzwanie. I to bardzo ambitne.

Najczęściej zespoły decydują się najpierw albo na przejście z napędu spalinowego na elektryczny, albo na systemy autonomiczne. Rzadko realizują te dwa projekty jednocześnie, bo to kwestia ogromu pracy, konieczności przeorganizowania zespołu i sprostania wielu nowym wymaganiom – opowiada Radosław Wróbel, lider PWR Racing Team. – My postanowiliśmy jednak wziąć byka za rogi.

Studenci żegnają się z bolidami spalinowymi, bo one same odchodzą do przeszłości. Zespół spodziewa się, że za kilka lat w europejskich zawodach Formuły Student będą rywalizować tylko bolidy elektryczne. Im szybciej więc wrocławska drużyna zdobędzie doświadczenie w ich budowie i optymalizacji, tym lepsze wyniki będzie osiągać w przyszłości.

rt12e_4.jpg

Jaki jest nowy RT?

Niemal 90 proc. komponentów bolidu PWR Racing Team studenci zaprojektowali samodzielnie i od zera – m.in. silniki, pakiet baterii, przekładnie planetarną czy systemy percepcji.

–  To wszystko sprawia, że projekt jest niesamowicie skomplikowany, a także, co mnie jako liderowi zespołu spędza sen z powiek, niebywale kosztowny – przyznaje Radosław Wróbel.

Adam Twardowski, lider techniczny w PWR Racing Team, podkreśla, że RT12e jest naprawdę wyjątkowy i dodaje ze śmiechem: Można powiedzieć, że w tym roku ambicja uderzyła nam do głowy. Bolid jest naszpikowany autorskimi i niestandardowymi rozwiązaniami. Nasze silniki elektryczne zaprojektowaliśmy wraz z symulacjami zachowania pola magnetycznego. Są połączone z dwustopniową przekładnią planetarną własnego projektu, a zasilane stworzonym przez nas pakietem baterii składającym się z 448 ogniw litowo-jonowych.

Studenci opracowali też cały system autonomiczny: od rozwiązań percepcji odpowiedzialnych za skanowanie otoczenia, przez układy autonomicznego hamowania i skręcania, po algorytmy sterujące bolidem podczas jazdy.

Wśród nowych rozwiązań jest też m.in. dodanie do autorskiej wiązki elektrycznej części HV (High Voltage).

Z kolei dział struktury nośnej wykonał pełny monocoque z włókna węglowego i aluminiowej przekładki w kształcie plastra miodu. – To największa część bolidu, będąca jego szkieletem i ostatnią (ale za to bardzo zaawansowaną) linią bezpieczeństwa dla kierowcy w razie wypadku – tłumaczy Adam Twardowski. – Cały monocoque waży zaledwie 24kg.

Dane techniczne bolidu

Lider techniczny zespołu zaznacza, że opracowanie systemów autonomicznych i napędu elektrycznego – z oczywistych względów – stanowiło największe wyzwanie dla teamu.

– To były zupełnie nowe zagadnienia, których musieliśmy się bardzo szybko nauczyć i wykonać zgodnie z regulaminem Formula Student Germany 2022. Jest on niesamowicie precyzyjny i wymagający, szczególnie w kwestiach bezpieczeństwa. A przy tym wszystkim walczyliśmy o każdy gram masy, żeby osiągnąć jak najlepsze parametry bolidu – dodaje.

rt12e_6.jpg

Więcej >>

Politechnika Wrocławska © 2024