TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 15.06.2022
Solaris I ma sześć metrów długości i 1,6 szerokości. Studenci wyposażyli ją w 12 paneli fotowoltaicznych (zajmujących w sumie 6 m kw. powierzchni). Ładują one kilka pakietów akumulatorów litowo-fosforanowo-żelazowych znajdujących się na pokładzie łodzi. Napędza ją silnik o mocy 4,5kW, którego pobór jest tylko nieco większy niż w przypadku siedmiu wiertarek udarowych.
– Aktualnie Solaris I jest w stanie osiągnąć prędkość rzędu 30 km/h. Jak na naszą pierwszą łódź, jesteśmy z tego wyniku bardzo zadowoleni – podkreśla Marta Stempniak, wiceprezes koła PWr Solar Boat Team.
W piątek, 10 czerwca, łódź zaliczyła oficjalne wodowanie na Odrze, przy bulwarze im. prof. Kulczyńskiego. Dla studentów z koła była to okazja, by ponownie zaprezentować Solarisa i zachęcić kolegów z różnych wydziałów do dołączania do zespołu. Tym bardziej, że pracy w najbliższym czasie tam nie zabraknie.
W ostatnich miesiącach studenci z PWr Solar Boat Team zajmowali się m.in. modyfikacjami i wzmocnieniami korpusu łodzi, poprawiali jej skręt, stosując koła zębate, projektowali i wprowadzali nowy system elektryczny oraz nową elektronikę pomiarowo-komunikacyjną, co dało im możliwość zbierania większej ilości danych i usprawniło komunikację woda-ląd.
– Dużym wyzwaniem okazał się zwłaszcza nowy system elektryczny – opowiada Bartłomiej Owsianka, lider działu elektro. – Zaprojektowaliśmy go na nowo, by zmniejszyć masę łodzi, łatwiej regulować środek masy i stworzyć system typu „Plug&Play”, ułatwiający podłączenie za pomocą złącz prądowych. Całość prac nadzorowała grupa wykwalifikowanych osób z uprawnieniami. Sam dobór elementów dał nam możliwość analizy rynku złącz elektrycznych, który ma pewne braki. Stworzyliśmy więc nowy projekt innowacyjnego złącza wysokoprądowego narażonego na kontakt z bardzo wilgotnym środowiskiem. Mamy nadzieję, że na początku przyszłego semestru zaczniemy nad nimi prace.
Koło zdecydowało o tym, by w tym roku nie startować w międzynarodowych zawodach, a całą energię skupić na kolejnych usprawnieniach łodzi po wprowadzonych poprawkach i przeszkoleniu nowych pilotów. – Na następny sezon mamy ambitne plany, dlatego zależy nam na tym, by wykorzystać ten rok maksymalnie technicznie – podkreśla wiceprezes koła.
Zespół planuje bowiem starty w zawodach łodzi solarnych w Holandii i w USA.
Aktualnie koło tworzy 52 osoby, a jego prace są podzielone na kilka sekcji. Działają w nich głównie studenci z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego, Mechanicznego, Elektrycznego, Elektroniki i Telekomunikacji oraz Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów.
Więcej informacji na temat koła na jego profilu na Fb.